Eerste hulp bij ruzie

Waar denk je aan bij ruzie?  iedereen zal daar een andere beschrijving aan geven. Dit kan variëren van koelte in een relatie tot daadwerkelijk schelden en mogelijk zelfs het gebruik van fysiek geweld.                                                                                                                     

Ruzies kunnen van zeer korte aard zijn, maar ook jarenlange ruzies kunnen voorkomen. Overigens kan de aanleiding voor een ruzie minimaal zijn, of in extreme gevallen zelfs onbekend zijn.

Soms gaat daarbij elke vorm van realiteitszin verloren en proberen de deelnemers slechts hun gelijk te halen.

Zelf hanteer ik graag de volgende omschrijving:

Ruzie ontstaat doordat een meningsverschil niet goed opgepakt is en daardoor is geëscaleerd.
'De ander is de boosdoener en ik geloof in mijn eigen gelijk.’

            

Als de ruzie een gevecht wordt, levert dit meestal weinig op. Maar als het je lukt om meningsverschillen tijdig te signaleren en deze rustig op tafel te leggen, hoeft een conflict niet uit de hand te lopen. Een onenigheid waarbij een heftige woordenwisseling plaatsvindt is in veel gevallen beter dan het alsmaar opsparen en laten sudderen van irritaties. Onuitgesproken irritaties kunnen leiden tot langdurig wederzijds onbegrip. Je kunt dan steeds minder van elkaar hebben en gaat elkaar negeren om ruzie te voorkomen.

 Het contact wordt oppervlakkiger; dit is vaak niet zichtbaar maar wel voelbaar. We spreken dan van een latente of sluimerende ruzie. Dit kan lang voortduren, maar soms is er dan toch een druppel die de emmer doet overlopen. Er vindt dan een confrontatie plaats. De ruzie die dan ontstaat is vaak van zeer emotionele aard. 
                             

Waar gaat de ruzie eigenlijk over?

Mensen die met elkaar samenleven of -werken zijn het niet altijd met elkaar eens. De ideeën van de één gaan soms lijnrecht in tegen de wensen of belangen van de ander.
Er kunnen ook verschillen bestaan in de verwachtingen over de onderlinge relatie en over de machtsverhoudingen binnen die relatie.

Maar ook de hoeveelheid sympathie die mensen voor elkaar hebben verschilt van persoon tot persoon. Soms is hier samenhang tussen. Een meningsverschil over een klein onderwerp kan daarom soms aanleiding zijn voor heftige ruzie.

Hoe kun je een escalatie voorkomen?

 

Tip : Focus op je eigen doelen

De tip die Jean-Pierre van de Ven In het boek Ruzie in de tent geeft is om je niet te focussen op degene met wie je ruzie hebt, maar je te richten, focussen op je eigen doelen.
Want, als je niet oppast ontstaat er een strijd om de macht: Wie heeft hier gelijk?  

Dit levert niets op en niemand bereikt wat hij of zij wil:
-  Degene die de ruzie ‘verliest’, krijgt inhoudelijk niet wat hij of zij wil.
-  Degene die ‘wint’, krijgt na afloop van de ruzie alsnog onwil en weerstand te verduren van de kant van de verliezer(s).

 Als een ruzie dreigt te ontstaan, maar ook als de zaak al volkomen is geescaleerd, kan focussen op je eigen doelen ervoor zorgen dat je bereikt wat je wil.

Jean Pierre geeft de volgende 7 stappen:

  1. Je merkt dat er ruzie ontstaat:
    doordat je boos of verdrietig bent,
    doordat je tegen iemand staat te schreeuwen of
    juist onmachtig je mond houdt of
    doordat de ander ineens boos of
    teruggetrokken op jou reageert.
  2. Zeg in jezelf het woord ‘focus’.
  3. Bedenk wat jij uit deze uniek situatie wilt halen.
  4. Spreek dit uit in de vorm van een ík- boodschap. Dat is een zin die begint met ‘ik’ , gevolgd door een werkwoord zoals ‘vind’, ‘wil’, ‘kan’, zal geformuleerd door een positief geformuleerd doel.
  5. Herhaal deze boodschap een aantal keren gedurende het gesprek. Blijf bij de inhoud, houd je niet bezig met de verhouding met de ander.
  6. Zeg wat je zelf voelt, maar niets over wat de ander voelt, denkt of zegt.
  7. Blijf in deze situatie de confrontatie zoeken totdat je hebt bereikt , wat je wilt.

 

Je hoeft geen ruzie te hebben om met deze techniek te oefenen. Hoe vaak ergeren we ons niet aan wat een collega zegt of niet zegt, doet of niet doet? Zulke ergenissen bieden en prachtige mogelijkheid om te oefenen met focussen.

Ga het gesprek niet uit de weg, Een gesprek of situatie is moeilijk voor je omdat er echt iets belangrijks op het spel staat.

                 

* Kies haalbare doelen
* Bewandel geen zijwegen
* Blijf bij jezelf
* Ga niet gedachten lezen
* Zeg wat je wel wilt, niet wat je niet wilt
* Formuleer alleen wensen
* Voorkom gezichtsverlies bij de ander.

Misschien heb jij wel andere manieren om te zorgen dat menigsverschillen niet hoeven te escaleren. Wil je het hieronder met ons delen? Graag.

Facebook LinkedIn Twitter E-mail

delen


Reacties (4)

  1. Sytske Nijland
    30 aug, 2014, 09:16

    Duidelijk en helder artikel....ik vond het prettig om te lezen.

  2. Fimke
    02 sep, 2014, 08:30

    Goed blog, verhelderend ook! Wat mij ook enorm helpt is om dicht bij mezelf te blijven en andermans frustratie ook dáár te laten.

  3. René Arns
    02 sep, 2014, 10:50

    Hai Arineke,

    Heel bruikbare tips denk ik.
    Wat mijn persoonlijke observatie en ervaring hiermee is, is ook dat het beter is om uit je hoofd te gaan en naar je hart te gaan, naar je gevoel. Als mensen op hoofd niveau met elkaar communiceren gaat het fout en ontstaat er ruzie. Als je naar je gevoel gaat, doet het denken een stapje terug. Dat kun je heel eenvoudig doen door inderdaad in de ik vorm te praten en naar je gevoel te gaan en te benoemen.

    Ik voel hier veel verdriet over, Of dit maakt me boos. Daar kan dan geen discussie over ontstaan want wat jij voelt is wat jij voelt. En vervolgens kun je inderdaad je doel aangeven. Ik zou het fijn vinden . . . . en vul maar in wat je van de ander wil. En je zult versteld staan hoe makkelijk je eruit krijgt wat jij wil.

    Groetjes,
    René

  4. Arineke Elsenaar
    09 nov, 2017, 10:04

    Zeggen wat je wilt is inderdaad de oplossing. Maar ja, dat heb je niet altijd even helder.

Reageer








Toegestane tags: <b><i><br>




030 - 78 50 153
info@elsenaarabc.nl
Hugo de Grootstraat 13
06 - 43 52 4003
www.elsenaarabc.nl
3581 XR Utrecht
bank: NL82TRIO0198391595
kvk: 30284738