Ben jij een teamleider of teammanager?

Weet jij het verschil tussen een teamleider en een teammanager?  Het antwoord op deze vraag blijkt erg belangrijk te zijn. Het verschil heeft te maken met de wijze waarop jij , maar ook de rest van de organisatie jouw rol ziet

.

Als conflictmakelaar werd ik betrokken bij een samenwerkingsprobleem waarbij  een teamleider steeds in conflict kwam met zijn hoger leidinggevende. Waarom?

Het bleek dat de opvattingen en verwachtingen over de invulling en uitvoering van de functie door beiden anders geïnterpreteerd werd. De hoger leidinggevende ergerde zich steeds aan de vrijheid van handelen van de teamleider. De teamleider nam regelmatig onconventionele standpunten in. Hij was zeer creatief in het oplossen van problemen. Hij permitteerde zich vrijheden die naar opvatting van de hoger leidinggevende, eerst toestemming vereisten.

Herken jij dit? Hoeveel vrijheid heb cq. krijg jij om zaken op je eigen manier op te lossen?

Warren Bennis (docent op Harvard) heeft de verschillen tussen leiderschap en management op een rijtje gezet.  Onderstaande opsomming hebben wij gebruikt om de verwachtingen af te stemmen en nieuwe werkafspraken af te spreken. Het heeft de lucht geklaard en het werkplezier is zienderogen toegenomen.

 

  • Een manager let op de korte termijn, terwijl een leider zich op de lange termijn richt;
  • Een manager voert uit wat een ander bedacht heeft, een leider innoveert;
  • Een manager onderhoudt het systeem, een leider ontwikkelt;
  • Een manager richt zich op systemen en structuren, een leider richt zich op mensen;
  • Een manager vertrouwt op controle, een leider inspireert tot vertrouwen;
  • Een manager vraagt hoe, een leider vraagt waarom;
  • Een manager doet wat is opgedragen, een leider volgt zijn innerlijke stem;
  • Een manager doet de dingen goed, een leider doet de goede dingen.

 

Je kunt dit rijtje gebruiken om over je eigen rol na te denken en vervolgens af te stemmen met je medewerkers of eens van gedachte te wisselen met je hoger leidinggevende.

Ook als je geen leidinggevende positie hebt kun je het gebruiken om de rol en positie van jouw leidinggevende eens te bespreken.

Mogelijk zie jij nog meer verschillen tussen een manager en leider of heb jij ervaringen waar wij en anderen weer van kunnen leren. Laat jij het hieronder aan ons weten?

Facebook LinkedIn Twitter E-mail

delen


Reacties (4)

  1. karen hillege
    07 okt, 2014, 09:29

    Hallo Arineke,

    Mooie ingang die je kiest. Maar wie was nou de leider en wie de manager in jouw casus? Meestal past het leiderchap bij de hoger leidinggevende maar qua gedrag handelt deze niet zo. Kan het leiderschap nu bij de TL liggen?
    Hgr, Karen

  2. jan vroom
    18 okt, 2014, 11:53

    even over nadenken .
    jfv

  3. Bertha
    04 mrt, 2015, 03:50

    Bij ons word je eerst gepromoveerd tot teamleider en de volgende stap is team manager. Als team leider, leid je het team en zorg je dat alles gedaan wordt zoals het hoort. Als team manager heb je juist de ruimte om op je eigen manier in te vullen hoe je de doelen bereikt. Je volgt bepaalde structuren, maar er is veel ruimte voor innovatie. Je "managet" je eigen team.

  4. Kim
    13 mrt, 2018, 09:30

    Wat Bertha zegt is juist. Verder onder andere:
    Een TL heeft collega's, een TM medewerkers;
    een TL heeft 5 - 10 coll., een TM vanaf 10-20 mws; en
    een TL werkt coll. in, een TM laat mws inwerken.

    Omdat een TM veel medewerkers heeft ligt de nadruk van zijn rol op beheren. De TL heeft meer tijd voor collega's. In veel gevallen worden de functies vanwege de loonkosten gecombineerd. Beter zou het dat zijn om met senioren te gaan werken of TM-ondersteuners. Dit is in veel gevallen beter voor uiteenlopende redenen. Neem talentscouting en ontwikkeling en bovenal aansluiting met het team.

Reageer








Toegestane tags: <b><i><br>




030 - 78 50 153
info@elsenaarabc.nl
Hugo de Grootstraat 13
06 - 43 52 4003
www.elsenaarabc.nl
3581 XR Utrecht
bank: NL82TRIO0198391595
kvk: 30284738