Vind jij complimenten krijgen ook zo eng?

Aansluitend op mijn vorige blogs over doelen stellen en je successen te vieren heb ik een interview gehouden met Dorien Ketel van het bedrijf Sinds 1979. Zij heeft zich gespecialiseerd in het onderwerp Complimenten geven.
 
               
Zij traint individuen en organisaties in het geven en ontvangen van complimenten en het vergroten van de waardering voor jezelf & collega’s.

Haar visie sluit aan bij mijn ervaring dat wij voor het grootste gedeelte in ons werk bezig zijn met dingen die niet goed gaan en zaken die anders moeten. Terwijl wij vaak vergeten om stil te staan bij zaken die wel goed gaan.

Om uiting te geven aan zaken die wel goed gaan is voor velen ongewoon. We weten wat we niet goed doen, dat horen we steeds. Maar waar ben jij goed in? We weten vaak niet eens van onszelf wat we goed doen. Dit wordt zo weinig tegen ons gezegd. Is dat niet ontzettend jammer?

Zo ook in ons onderwijssysteem: als er een 7 behaald wordt betekent dit dat er 3 fouten zijn en hier gaat de aandacht heen, terwijl er 7, meer dan de helft goed gegaan is. Toch wel bijzonder.

Dorien heeft zich laten inspireren door haar ervaring als docent in het middelbaar onderwijs waar zij met jongeren geëxperimenteerd heeft met het geven van complimenten. Dit leverde voor de jongeren veel ongemak op. Voor de meeste onder hen voelde het ongemakkelijk, ongewoon om iets aardigs tegen elkaar te zeggen. “Dat doe je toch niet?”

 

Daarnaast heeft het boek: “de 5 talen van Waardering op je Werk”   van Gary Chapman en Paul White ondersteunend gewerkt in de ontwikkeling van trainingen over dit onderwerp.
Het boek geeft aan dat er 5 manieren, 5 waarderings talen zijn die wij spreken. Wij lezen allebei Nederlands, als ik dit zou schrijven in het Koreaans praten we langs elkaar heen. Dat is vaak met het uiten van waardering het geval.

Neem het kerstpakket. Je wil de ander graag bedanken voor de inzet maar praat langs de ander heen door een middel te gebruiken wat niet aanspreekt. Voor het gemak kopen we voor iedereen maar een VVV-bon terwijl je dit zo makkelijk gepersonaliseerd kan krijgen door te vragen naar welke bon ieders voorkeur uitgaat: een restaurant bon, boekenbon, bioscoop. Dit is al een kleine stap richting gepersonaliseerde waardering. Waardoor ieder zich direct meer gezien ‘en gewaardeerd voelt!

Uit vele onderzoeken is gebleken dat waardering en aanmoediging resulteren in een hogere mate van tevredenheid met het werk, gezondere relaties tussen leidinggevenden en medewerkers, en verminderde gevallen van burn-out. We leren omgaan met wat we niet willen, maar als we dit omdraaien naar wat we wel willen zal dit zeker ons geluk en welzijn ten goede komen.

Richten wij ons op wat we willen? Weet jij nog wat voor doel jij voor ogen had toen jij aan je huidige functie begon? Weet jij nog wat je droom was? Waarom koos je voor je huidige beroep of functie?

Zoals ik al eens eerder aangaf, probeer als leidinggevende bij elk van je medewerkers iets leuks te ontdekken. Of zoals een oud-collega ooit eens tegen mij zei: ‘Probeer van al je medewerkers een beetje te houden’

Maak een gewoonte van complimenten geven, ga aandacht geven aan het goede, het zal het werkplezier voor jezelf, maar ook voor je collega’s zeker ten goede komen.

Kijk eens om je heen met de intentie iets op je werk te waarderen. Lukt het? Mocht bovenstaande je geïnspireerd hebben, hieronder kun je je reactie kwijt.  

Facebook LinkedIn Twitter E-mail

delen


Reacties (1)

Reageer








Toegestane tags: <b><i><br>




030 - 78 50 153
info@elsenaarabc.nl
Hugo de Grootstraat 13
06 - 43 52 4003
www.elsenaarabc.nl
3581 XR Utrecht
bank: NL82TRIO0198391595
kvk: 30284738