Home » Blog » arbeidskwesties » 4 tips om je als leidinggevende beter te voelen

4 tips om je als leidinggevende beter te voelen

door | 21 sep, 2021 | arbeidskwesties

Als leidinggevende valt het vaak niet mee om positief te blijven; vele zaken gaan je goed af, maar de meeste leidinggevenden lopen ook veel teleurstellingen op. Hoe houd je je zelf in balans?

Wat je als leider nodig hebt is: passie, enthousiasme, moed en vastberadenheid en het vermogen tot reflectie. Daarbij is het belangrijk dat je voorbeeldgedrag laat zien.

Toewijding en hartelijkheid zijn twee uitgangspunten die we altijd wel willen ervaren. Als je dat lukt zal je zien dat deze stuk voor stuk besmettelijk zijn.
Maar ja, hoe doe je dat?

Hieronder geef ik je 4 tips die je positie en uitvoering van je taak zullen vergemakkelijken.
Tip 1.
Als leidinggevende is het noodzakelijk een plek te vinden waar je goede feedback kunt krijgen. Daarnaast is het is zeer belangrijk om regelmatig de tijd te vinden om na te denken. Deze rust nemen we vaak niet omdat we druk, druk, druk zijn.
Als we doen alsof we alles weten, of als we laten merken dat we niet van kritiek zijn gediend zijn, lopen we het gevaar dat we halve waarheden en leugens te horen krijgen. Werknemers en collega’s zullen je niet alles meer vertellen.

Hoe kun je dan je werk nog goed doen?

Tip 2.
Je eigen belang opofferen voor de mensen die van je afhankelijk zijn. Door vragen te stellen en te luisteren zal je veel inspiratie opdoen. Medewerkers geven je immers de richtlijnen voor de acties die je moet ondernemen. De grootste fout die je kunt maken is net doen alsof eigen belang dat van de groep is.

Tip 3.
Biedt je verontschuldigingen aan als je iets fout gedaan hebt. Als je oprecht bent, zal je opgelucht zijn dat je je fouten inziet en dat je je best doet het de volgende keer beter te doen. Lafaards durven hun fouten niet toe te geven en doen alle moeite om deze te verhullen.

Vaak wordt het dan nog moeilijker om de schade te beperken. Je excuses aanbieden is een nederige daad. Nederigheid trekt aan en inspireert. Arrogantie doet dat niet.

Tip 4.
Er zullen altijd mensen zijn die het niet eens zijn met jouw manier van leidinggeven. Als we die mensen met andere ideeën tot zwijgen willen brengen, vernederen of overwinnen, dan ontlopen we de situatie.
Samenwerken is de beste manier om elk aanwezig talent te benutten.
Verras je tegenstanders door in hen te geloven. “Ik weet dat hij anders is dan ik en andere dingen doet dan ik, maar laten we ervan leren”. Probeer in elk mens iets goeds te zien. Een oud-collega van mij zei altijd: je moet van al je medewerkers een beetje houden.

 

Mijn ervaring is dat dat klopt. Soms is het even zoeken maar er altijd iets in de ander wat je leuk, prettig, interessant of inspirerend vindt.
We willen graag ergens goed in zijn, niet omdat dat op zich belangrijk is, maar omdat het leven daardoor beter en gezelliger en plezieriger wordt.
Mogelijk dat bovenstaande aandachtspunten een bijdrage levert aan het plezier van jouw leiderschap.

 

werk moet leuk zijn

 

Tweewekelijks blog ik over conflict­oplossingen, arbeids­kwesties, mediation en het verminderen van verzuim.

drs. Arineke B.C. Elsenaar

Gerelateerde artikelen

Wat zijn emoties eigenlijk?

Wat zijn emoties eigenlijk?

Het gevoel kan dan gezien worden als een speciale uiting of vorm van emoties die typisch is voor mensen, namelijk de bewuste beleving, of mentale reflectie van een emotie.
Emotionele reacties zijn voor een deel aangeboren en voor een deel aangeleerd.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin