Leidinggevenden spelen een grote en belangrijke rol bij het gevoel van welbevinden van medewerkers. Vele boeken en artikelen zijn geschreven over leiderschap. Het is een rol die continu aan verandering onderhevig is.

Soms wordt beweerd dat er steeds minder behoefte is aan leiderschap, maar anderen zien juist een duidelijke herwaardering van leiderschap. In de praktijk is leiderschap niet overbodig geworden, maar is het qua aard en functie sterk aan het veranderen. Men onderkent steeds meer dat de effectiviteit van leidinggeven wordt bepaald door veel factoren en kenmerken. Bewuste en onbewuste aannames spelen hierbij een grote rol.
Interessant is te weten welke onbewuste aannames jij of jou leidinggevende onbewust hanteert. Hieronder noem ik er enkelen:
 Als leidinggevenden moet ik steeds de juiste beslissingen nemen en aan een ideaal beeld voldoen.
 Als leidinggevenden sta ik ‘boven’ de medewerker; ik moet geen loopje met me laten nemen.
 Als leidinggevende kan ik niet zomaar zeggen dat ik het moeilijk vind of dat ik twijfel; dat tast immers mijn gezag aan.
 Als leidinggevenden ben ik verantwoordelijk voor de motivatie van mensen.
 Als leidinggevende kan ik niet openlijk leren, ik moet immers laten zien dat ik competent ben en terecht deze rol vervul.

Bovenstaande aannames horen bij de beeldvorming dat een leidinggevende zijn team moet beheersen. Past dat in deze tijd?
Graag hoor ik je mening.

In mijn volgende blog geef ik je een paar concrete vragen om je te helpen jou manier van kijken naar leiderschap scherper te herkennen.