Home » Blog » arbeidskwesties » Ga zitten ik heb slecht nieuws voor je

Ga zitten ik heb slecht nieuws voor je

door | 13 jan, 2022 | arbeidskwesties, verzuim, werkplezier

Van de week kwam ik het weer tegen: Zachte heelmeesters.

“Medewerker functioneert niet, er is van alles rondom de functie georganiseerd zodat de organisatie het minste last heeft van deze medewerker.”

Vele gesprekken, irritaties en proberen later (soms jaren) is dan toch het moment aangebroken. 

Het moment dat de maat vol is dan zal toch dat lastige gesprek gevoerd moeten worden.

 Ik geef je graag onderstaand stappenplan, wat het je gemakkelijker zal maken het gesprek aan te gaan.

Stappenplan lastig gesprek:

Stap 0:  Zorg dat je geen twijfels hebt

Wees helder, concreet in wat je te zeggen hebt. Wat is de boodschap die je aan de ander over wilt brengen. Belangrijk is dat er bij jou geen twijfel is.

Soms kan het handig zijn om vooraf even met iemand (bijvoorbeeld van P&O/HRM) te sparren.

 

Stap 1 : Zet de juiste sfeer neer

Creëer direct vanaf het begin een sfeer van ernst, een formele sfeer. Laat merken dat er zwaar weer gaat komen. Begin nooit over koetjes en kalfjes. Begin met één zin, bijvoorbeeld: ‘Ga zitten, ik heb erg vervelend nieuws voor je.’

 

Stap 2: Meedelen van het slechte nieuws

Draai er niet omheen en vertel zakelijke zonder aarzeling de beslissing. Geef zakelijk je overwegingen weer.

Ondersteun de ernst van je boodschap in non-verbaal gedrag. Hier hoort geen glimlach bij.

 

Stap 3 : Opvangen van reacties en emoties

Meestal ontstaat er, als de boodschap is doorgedrongen, verontwaardiging, woede of verdriet. Laat de ontvanger geen emotie zien, probeer dit dan te forceren door bijvoorbeeld een opmerking te maken als : ‘dit moet een harde klap voor je zijn.’

Tip: laat de ketel stoom afblazen. Belangrijk dat je geen inhoudelijke argumenten geeft maar bevestig de ander en vang de emoties op met gevoelsreflecties als:

–          ‘dat begrijp ik..’

–          ‘ik zie dat je aangeslagen bent…’

–          ’volgens mij ben je heel boos…’

Tip: respecteer en geef ruimte aan de ander, maar krabbel in geen geval terug.

Stap 4 : Antwoord op de waarom vraag

Meestal kan de brenger verder als de waarom vraag gesteld wordt.

Zet helder de feiten, redenen en motieven uiteen.

Medewerkers die slecht nieuws te verwerken krijgen gaan, als de emotie gezakt is, onderhandelen en gaan de discussie aan. Zorg dus dat je argumenten onweerlegbaar zijn. Voorkom dat je in een welles-nietes gesprek beland.

Check altijd of de ander de argumenten goed gehoord en de boodschap begrepen heeft.

 

Stap 5: Meedenken over de vraag: hoe nu verder?

Zorg dat je in je voorbereiding hier al over nagedacht hebt. Het is belangrijk dat je helder bent in wat je wel en niet te bieden hebt.

 

Stap 6 : Afronding

Belangrijk aandacht te geven aan:

– Moeten collega’s geïnformeerd worden, zo ja, wie gaat dat doen?
– Wat gaat de ontvanger na afloop van het gesprek doen?
– Waar gaat de ontvanger naar toe? Naar de afdeling of naar huis?
– Maak een afspraak voor een vervolg gesprek om verder te praten over hoe nu verder?

3 gouden tips:

  1. Bereid goed voor
  2. Doe een slecht nieuws gesprek nooit even snel tussen door;
  3. Laat stiltes vallen
  4. Zorg dat je niet in een welles-nietes terecht komt

Durf jij het lastige gesprek aan te gaan? Laat eens horen wat je tegen houdt.

werk moet leuk zijn

 

Tweewekelijks blog ik over conflict­oplossingen, arbeids­kwesties, mediation en het verminderen van verzuim.

drs. Arineke B.C. Elsenaar

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin