Home » Blog » arbeidskwesties » Hoe word ik conflict (v) aardiger

Hoe word ik conflict (v) aardiger

door | 1 dec, 2020 | arbeidskwesties

Wie anders kijkt, kan weer opnieuw bewegen.
Hier enkele suggesties om meer ruimte te creëren zodat het ongenoegen aangepakt kan worden.

Verloopt de samenwerking tussen jouw medewerkers niet soepel?
Zijn er steeds terugkerende problemen in het werkproces?
Lijkt het of die de onderlinge samenwerking hierbij echt in de weg staan?
Heb jij het idee dat de verschillende karakters van jouw medewerkers steeds botsen en dit de sfeer op de werkvloer negatief beïnvloedt?

 

Het is belangrijk deze signalen serieus te nemen, anders is de kans aanwezig dat het plezier in het werk afneemt. Spanningen op het werk kunnen verlaging van productiviteit tot gevolg hebben, maar ook een verhoogd ziekteverzuim. 

  Wie anders kijkt, kan weer opnieuw bewegen.

 

Gebeurtenissen uit het verleden bepalen wie of je nu bent.

Wij zijn geconditioneerd (‘geprogrammeerd’) door
 hetgeen ons verteld is, (door ouders en leerkrachten),
 wie wij als voorbeeld gezien hebben (‘modeling’) en
 door onze eigen interpretaties (experience) van gebeurtenissen.

Lijstjes in ons hoofd
Zo hebben wij allemaal “lijstjes“ (‘believes’) in ons hoofd die ons richting geven voor ons handelen. Dit is een goede zaak. Deze lijstjes voorkomen dat we helemaal in de war raken van alles wat er op ons pad komt, zij helpen onze wereld te ordenen.
Deze lijstjes zijn gebaseerd op het verleden. Zij bepalen onze waarden en normen maar ook de emoties die bij bepaalde gebeurtenissen opgeroepen worden.

Een conflict kan ontstaat doordat een gebeurtenis niet overeen komt of in overeenstemming is met ons lijstje. Meestal raakt het verschil onze emoties niet en is het een meningsverschil wat rationeel opgelost kan worden.

Het meningsverschil word pas een conflict, zo is mijn visie, als het verschil onze emoties raakt.
(Ver) oordeling in 3 stappen
Simpel gezegd bestaat het proces van interpretatie en (ver) oordeling uit drie stappen:
Stap 1. Iemand zegt iets. Je kijkt op je lijstje
Stap 2. Je vind er wat van, je hebt direct een oordeel over het gebeurde
Stap 3. Je concludeert iets over hetgeen gezegd is en neemt dit voor waar aan.
De ander doorloopt hetzelfde proces en als dit afwijkt, op basis van zijn of haar lijstje, kan er een conflict ontstaan.
Doordat je overtuigt bent van je eigen waarneming en deze kwalificeert als juist, ontneemt dit, in een conflictsituatie, je het zicht op de waarheid van de ander.

Hieronder geef ik suggesties om meer ruimte te creëren zodat het ongenoegen aangepakt kan worden. Ben je in een conflict verzeild geraakt, is het raadzaam enige afstand te nemen.

Door enige afstand te nemen kun je met twee vragen helderheid krijgen:

Waar ben ik onjuist in mijn denken en
Waar heeft de ander gelijk in.

Om hier zicht op te krijgen kun je verschillende vragen stellen,
zowel aan jezelf als aan de ander:

Open vragen 
beginnen met de woorden wie, wat waar wanneer, welke, hoe
Gesloten vragen
deze beginnen met een werkwoord en worden vaak  beantwoord met een kort ja of nee
Check vragen
klopt het dat …
Creatieve vragen
stel dat ..

Goed luisteren is een andere vaardigheid om uit het conflict te komen. Wat wordt gezegd, hoe wordt iets gezegd, welke emoties klinken er in door, wat hoor je tussen de regels door.
Vraag door en vat hetgeen de ander zegt samen om te checken of je de ander goed verstaan hebt.

Achter de standpunten die ingenomen worden liggen meestal andere belangen.
Wat zijn de onderliggende wensen, zorgen, verwijten of behoeften zowel bij jezelf als bij die ander.
Je zult merken dat als het je lukt het gesprek op dat niveau te brengen er ruimte ontslaat om in gezamenlijkheid uit het conflict te komen.

Een aardig hulpmiddeltje:
‘De communicatiemuur’
Bedoeld     ≠     Gezegd
Gezegd      ≠     Gehoord
Gehoord   ≠     Begrepen
Begrepen  ≠     Akkoord
Akkoord    ≠     Gedaan

 

Laat hieronder eens horen of bovenstaande je geholpen heeft.

 

 

werk moet leuk zijn

 

Tweewekelijks blog ik over conflict­oplossingen, arbeids­kwesties, mediation en het verminderen van verzuim.

drs. Arineke B.C. Elsenaar

Gerelateerde artikelen

Wanneer begint in jouw organisatie de mobiliteit?

Wanneer begint in jouw organisatie de mobiliteit?

Tip:
Begin met het praten over mobiliteit op het moment dat je een medewerker een dienstverband aanbiedt.
Stel de vraag: Waar denk je over 3 jaar te staan in je proces, functie of organisatie. En hoe denk je daar te komen.
Belangrijk dat je vanaf het begin de verantwoordelijkheid voor de inzetbaarheid van de medewerker direct al deelt.

Lees meer

2 Reacties

  1. Jeanine

    Wat een handig en helder stuk.
    ?

    Antwoord
    • Arineke Elsenaar

      Fijn dat je er iets aan hebt.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin