Vaak worden emoties gezien als iets dat vooral in een geëscaleerde conflictsituatie voorkomt. En alleen dan, wanneer de betrokken personen zich niet kunnen beheersen en de controle over zichzelf verliezen.

Op deze manier wordt het tonen van emoties in de samenwerking vaak als iets negatiefs gelabeld. Ik vind dat jammer.

Onze emoties geven ons veel inzicht in onze drijfveren tot handelen. De afgelopen weken heb ik al meer verteld over de rol van emoties bij ons gedrag.
Emoties zetten ons aan tot bepaald gedrag (gedragsimpuls). Het gedrag is afhankelijk van de persoon en hoe deze de betekenis inschat van een bepaalde situatie voor zijn persoonlijk welbevinden.

Emoties kunnen impulsief geuit worden en daardoor strategisch, weloverwogen gedrag doorkruisen.

 

Maar aan de andere kant hebben emoties ook hun eigen rationaliteit en hebben ze duidelijk een belangrijke functie in de biologische uitrusting van de mens.
Als ik de indruk heb dat iemand mij schade berokkent, dan kunnen bepaalde negatieve emoties heel functioneel zijn omdat ze mij aanzetten tot gedrag de ander te verhinderen daarmee door te gaan.
Zien we een gebeurtenis als een uitdaging dan zal dit een gevoel van vreugde, optimisme oproepen.

Mijn uitgangspunt is dat:

Emoties ten grondslag liggen aan een conflict, anders is het een meningsverschil dat rationeel beslecht kan worden.

Onderwerpen die ik in deze serie al heb besproken:
– Appelsituatie; over zelfbeeld en onze ideale ik. 6 oktober 2020
– Het belang van emoties voor mediation. 20 oktober 2020
– De groepsloyaliteit. 
   In Systeemdenken: je kunt niet niet communiceren. 15 december 2020

In mijn volgende blog zal ik aandacht besteden aan:
– Wat emoties zijn; en deze onder te verdelen in positieve en negatieve emoties.

Graag nodig ik je uit op bovenstaande te reageren.